Digital dialog med fastlege
Viktig informasjon om e-konsultasjon ved vårt fastlegesenter
Helsedirektoratet anbefaler at fastleger skal være tilgjengelige for pasienter også via e-konsultasjon. Dette er et godt verktøy ved enkelte problemstillinger, men for fastleger med fulle lister og lange arbeidsdager betyr slike henvendelser i praksis arbeid som må gjøres på kveldstid – og noen ganger i helger. For at vi skal kunne ivareta både kvalitet og arbeidsbelastning, ønsker vi å informere om hva e-konsultasjon kan og ikke kan brukes til.
Når kan e-konsultasjon brukes?
E-konsultasjon kan egne seg ved:
Oppfølging av kjente og stabile problemstillinger
Forlengelse av eksisterende sykmeldinger
Enkle spørsmål hvor legen kan gi et fullgodt svar uten fysisk undersøkelse
Legen vurderer alltid om henvendelsen kan håndteres digitalt, eller om det er behov for fysisk time.
Når bør du bestille vanlig time?
I de fleste tilfeller ønsker vi at pasienter bestiller fysisk konsultasjon. Dette gjelder spesielt:
Nye symptomer eller nye medisinske problemstillinger
Tilstander som krever undersøkelse
Ønske om timebestilling (dette gjøres ikke via e-konsultasjon)
Spørsmål som forventer løpende dialog – e-konsultasjon fungerer ikke som chat
Slik bruker du e-konsultasjon riktig
For at vi skal kunne vurdere problemstillingen som ved en vanlig konsultasjon, må henvendelsen inneholde tilstrekkelig informasjon. Vi svarer i utgangspunktet én gang per henvendelse, så det er viktig å tenke gjennom hva du trenger hjelp med før du sender inn meldingen.
Vi takker for forståelsen og samarbeidet – det gjør det mulig for oss å gi trygg og forsvarlig helsehjelp til alle våre pasienter.